Sett av 20 minutter for å briefe teamet og se introduksjonsfilmen «Unngå personskader».
Åpne caset “Tenk fare – -alltid!” om hvordan man kan unngå personskader, og se filmen (ca. 6 min).
Nederst på siden under filmen finner du et skjema dere skal fylle ut når dere gjør den praktiske oppgaven. Husk å laste det ned og skrive det ut før du samler teamet til gjennomgang.
Dere skal ut i felt umiddelbart etter filmen. Sett gjerne sammen partssammensatt lag/team.
Velg ut to jobber på denne turen du vil rette ekstra oppmerksomhet mot når det gjelder å identifisere farer. Velg én tyngre/flerfaglig jobb og én rutinejobb. Pass på å avsette tilstrekkelig tid for disse to jobbene, for å finne alle farene som lurer i skuddlinjen.
Gå opp ruten til/fra arbeidsstedet. Merk at til/fra arbeidsstedet også inkluderer til/fra kaffebar/kontorplass/delelager/ verksted, osv.
Bruk god observasjonsteknikk til å finne farer som lurer i skuddlinjen. Kommenter høyt underveis hva dere ser – dette øker engasjementet.
Bruk ekstra god tid på selve arbeidsstedet og involver områdetekniker og verneombud i fareidentifiseringen.
Gjennomfør en debrief og se om dere fikk med dere alle farene til/fra arbeidsstedet og på arbeidsstedet.
Etter debrief, se til at alt er fylt inn i skjema (se forberedelser) og lever fareidentifiseringen til lokal ledelse ombord, som vil følge denne opp på tur to.
Start med refleksjoner fra tur én.
Ledelse og HVO/VO om bord gir en orientering/tilbakeblikk på tur 1.
Samle og se gjennom de beste fareidentifiseringene med gode tiltak.
Gjennomgå disse i eget møte der ledergruppen, områdeteknikere og verneombud deltar.
Anerkjennelse: La representant for arbeidslaget/ avdelingen som foretok fareidentifiseringen presentere resultatet.
Oppsummer i felleskap hva man ser har endret seg av adferd. Sett noen få, men gode tiltak utover Q2 2020 som bidrar til å unngå personskader lokalt ombord.
Sett av 30 minutter til gjennomføring av del 1.
Se introduksjonsfilmen «Unngå personskader».
Åpne caset “Sammen unngår vi personskader” med fokus på hvordan vi kan jobbe sammen for å identifisere farer helt fra design og til jobben er utført.
Se filmen og diskuter refleksjonsspørsmålene. Skriv inn svarene i skjemaet under filmen.
Bli enige om hvordan dere skal følge opp tiltakene som ble definert.
Se introduksjonsfilmen «Unngå personskader».
Åpne caset “Gode sikkerhetsinspeksjoner” med fokus på hvordan vi forbereder, gjennomfører og involverer oss på site.
Se filmen og diskuter refleksjonsspørsmålene. Skriv inn svarene i skjemaet under filmen.
Mindre grupper (maks 3-4 personer) gjennomfører inspeksjon i felt. Den ene skal kun observere de andres inspeksjoner / involvering.
Finn minst én positiv observasjon, og start med den i oppsummering med utførende.
Diskuter i etterkant, sammen med den inspiserte:
Sett personlige mål for antall inspeksjoner / involveringer som skal gjennomføres på fast basis.
Sett av tid til gjennomføring av pakken, anbefalt gjennomføringstid er 40 minutter.
Pakken kan gjennomføres i et eget møte, som del av et HMS-møte eller i andre etablerte møter.
Sett deg inn i de (viktigste) sikkerhetsreglene som gjelder ved ditt kontor.
Resultat og innspill fra møtet skal oversendes plassjef og HVO for ditt kontorsted med en oppfordring om at dette behandles i AMU.
Se introduksjonsfilmen «Unngå personskader».
Åpne caset “Sikkerhet i alt vi gjør!” om farer på kontoret, og hvordan den jobben vi gjør påvirker andres sikkerhet.
Se filmen og diskuter refleksjonsspørsmålene. Skriv inn svarene i skjemaet under filmen.
Få en kopi av svarene ved å legge inn din e-postadresse på siste side i skjemaet.